Om van de Noordzee naar de Oostzee te varen, zeil je normaal rondom het noorden van Denemarken, doorheen het Skagerrak en het Kattegat. Een hele reis.
Sinds 1895 kan je door het noeste werk van 8900 arbeiders die 80 miljoen kubieke meter grond hebben verzet, een kortere route nemen. Het Nord-Ostzee-Kanal (NOK) verbindt Brunsbüttel aan de Elbe met Kiel aan de Oostzee en is 100 km lang. Het is een belangrijke route voor de grote scheepvaart en veel bruggen weerspiegelen nog het industriële vernuft van het begin van de 19de eeuw. Natuur- en fietsliefhebbers vinden er hun gading. Een belevenis op zich voor de bemanning van de Amaryllis. De oevers vol met lentebloeiers zoals meidoorn en duizendblad strelen oog en neus.
Er waait een matige tot frisse bries uit het oosten. Juist de koers die we willen varen op het kompas om bij het eiland Fehmarn, aan de de Duitse Oostzeekust uit te komen. Dan maar de motor erbij en zo komen we ’s avonds laat in het haventje van Orth aan. Het blijkt een idyllisch vakantieplekje omringd door baaien en vogelreservaten. De terrasjes aan de kade zorgen voor minder kombuiswerk.
Storm op komst! Ook even geen navigatiewerk voor Dirk. We besluiten te wachten op gunstiger winden.
Met de haren in de wind en de zon op onze kop verkennen we de mooie omgeving.
Fehmarn, sonneninsel in der Ostsee
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.